تجربه من از بازدید شرکت صبا ایده (خالق سایت های آپارات، فیلیمو، میهن بلاگ و …)

من خودم شخصاً اهل رفتن بازدید نیستم و سعی می کنم به جای بازدید از جایی، کارهای عقب مانده ام را بیشتر جلو ببرم. بنیاد ملی نخبگان مدت ها بود پیامک های فراخوان بازدیدها را برایم ارسال می کرد ولی هیچکدام توجهم را جلب نمی کرد؛ پس تا این لحظه در اردوها شرکت نکرده بودم. اما چند روز پیش، برای اولین بار مشتاق شدم در یکی از این بازدیدهای علمی همراه شوم. دلیل جذابیت این بازدید، مناسب بودن شرکت مورد نظر با رشته تحصیلیم یعنی مدیریت رسانه بود. قرار بر این بود، بنیاد ملی نخبگان دانشجوهای مورد تایید خود را که مشمول دریافت جوایز تحصیلی بودند، در روز ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ به شرکت صبا ایده که خالق سایت های معروفی مانند آپارات و فیلیمو هست، ببرد.  این جور شرکت های کارآفرین در حوزه رسانه ها برای دانشجویی مثل من، می تواند الهام بخش درس های عملی زیادی باشد؛ اگر چه فرصت بازدید برای درس آموختن عمیق کافی نبود اما در همین زمان اندک هم می شد بهره های زیادی برد. در این بازدید، چند دانشجو (اکثر شرکت کنندگان) از دانشگاه صنعتی شریف (هشت یا نه دانشجو)، دو-سه دانشجو از دانشگاه صنعتی امیر کبیر، و یک دانشجو (خودم) هم از دانشگاه تهران بودند.

تصویر زیر لحظه ورود ما به شرکت است.

در لحظه ورود و رسیدن به حراست ساختمان، سریعا هماهنگی های لازم برای ورود به عمل آمد و حتی بیشتر از چندثانیه طول نکشید. اولین کسی که به استقبال ما آمد، آقایی بود (فامیلشان را نفهمیدم) که گویا مدیر و برنامه ریزی توسعه شرکت صبا ایده بودند. بسیار خوش اخلاق، ما را به اتاق جلسه خودمانی دعوت کردند.

 

این شرکت، ماهیتی نوآورانه و خلاقانه دارد پس حتی از محیط فیزیکی شرکت هم، انتظار می رفت روح خلاقانه ای داشته باشد و به نظرم، دکوراسیون آنجا این انتظار را به خوبی بر آورده می کرد.

پس از اینکه در اتاق جلسه دور هم، همراه با مدیر توسعه جمع شدیم، قرار شد که تا قبل از آمدن مدیر عامل (آقای محمدجواد شکوری مقدم)، همان آقای مدیر توسعه برایمان مقدماتی را در مورد شرکت توضیح دهند. یکی از مباحث اولیه نحوه شکل گیری این شرکت بود، که به گفته ایشان پشت این شرکت، شرکت بزرگتری به نام ایران سیستم قرار داشت. یکی از مباحث جالبی که مدیر توسعه گفت، در مورد سایت آپارات بود. ایشان گفتند که در اول شکل گیری سایت آپارات، قرار نبود سایت جداگانه ای شکل بگیرد، بلکه قرار بود به عنوان یک خدمت بیشتر (یعنی آپلود ویدئو) به سایت کلوب (ساخته خودشان) اضافه شود. جالب است که بدانید، سایت کلوب در زمان خودش با سرعت اینترنت افتضاح آن زمان (دایالاپ) توانسته بود سه میلیون کاربر عضو شده داشته باشد. گرچه در حال حاضر با تغییرات شدید در محیط رسانه ای شاهد آن بودیم که سایت کلوب تقریبا از دور خارج شد. مدیر توسعه، توضیحات دیگری در مورد مکان سرورها و مباحث فنی تر توضیح دادند و در این حین یکی از بهترین قسمت های جلسات فرا رسید! پذیرایی! انصافا من که از نوشیدنی شان خوشم آمد… می گفتند که نامش شربت سکنجبین همراه با ذره های خیار! است.. هرچه که بود من تا حالا نخورده بودم و از نوشیدن آن بسیار لذت بردم! جای تشکر از واحد خدمات شرکت دارد.

پس از دقایقی صحبت دورهم، مدیر عامل و بنیاگذار، یعنی آقای محمد جواد شکوری مقدم به اتاق جلسه آمدند. قبل از آمدنشان انتظار فردی خشک و منضبط داشتم (مثل مدیران خیلی از سازمان های دولتی و غیر دولتی در ایران) اما تصورم اشتباه بود. آقای شکوری مقدم، به محض رسیدن با ما دانشجویان یکی شد و انگار که خودش هم مثل ما دانشجو است. دستی صمیمی با بچه ها داد و به گفته خودش فقط در روز عروسی اش همچنین دستی به مهمانان داده بود! آقای شکوری مقدم تا آمدند پس از کمی احوال پرسی وارد مباحث تخصصی شدند و به سوالات دانشجو ها جواب دادند. برخی ها از ایشان پرسیدند که ایده های شما (همچون سایت آپارات) با رفع فیلترینگ چه می شود و یا اصلا ایده های شما که تقلیدی است چه ارزشی دارد؟ آقای شکوری، پاسخ دادند چیزی که اهمیت دارد موفق شدن بیزینس هست و ما موفق شدیم. اگر شما ایده ای دارید (حتی تکراری) و میدانید که موفق می شوید پس بسم الله! به نظر من آقای شکوری که خودش هم اشاره کرد، تا حد زیادی موفقیتش به خاطر داشتن تیم های کاری خوب بوده است. به قول خودش، در شرکت صبا ایده یک هارمونی زیبا میان کارمندان وجود داشت و اگر نیروی تازه ای (هرچند نخبه و متخصص) این هارمونی را به هم می زد، سریعا عذرش را می خواستند. چیزی که من فهمیدم، کارکنان آنجا بیش تر از یک کارمند بودند، وقتی وارد آنجا می شوید، حس می کنید وارد یک خانواده می شوید.

آقای شکوری نکته زیبایی گفتند؛ ایشان تاکید داشتند که اگر می خواهید، کسب و کاری تازه ای راه اندازی کنید، نوآوری محصول و خدمت باید دغدغه های آخر شما  باشد؛ قبل از آن باید یاد گرفت که چطوری با انسان ها کار کرد و با هم منسجم شد! مدیر عامل به یکی از اشتباه های بزرگش اشاره کرد که از ابتدا به خاطر نداشتن دانش کافی، قدرت برندینگ را در نظر نگرفته بود و لذا برای آن برنامه ریزی خاصی نکرده بودند. اگر چه هم اکنون پروژه های زیادی در این خصوص داشتند. آقای شکوری گفتند که با برندیگ می توانستیم تا الان موقعیت بهتری را در تصویر ذهنی های مردم پیدا کنیم.

چیزی که من خودم از شخصیت آقای شکوری متوجه شدم، عمل گرایی ایشان بود. وقتی فکری در سرشان بیفتد دیگر دنبال بهانه و دلیل برای انجام ندادنش نیست… فقط انجامش می دهد… و این راز موفقیت ایشان بود.

حاصل بازدید من، چند گزاره شهودی زیر است که می تواند بیشتر مورد توجه محققان مدیریت رسانه قرار بگیرد:

  • در شرایط بحرانی سازمان رسانه ای، تیم های کاری منسجم خیلی راحت از پس سخت ترین مشکلات بر می آیند؛ به عبارتی بهتر، تیم های کاری قوی راز تاب آوری سازمان رسانه ای است.
  • در سازمان رسانه ای، محیط فیزیکی همچون ماهیت سازمان اگر خلاقانه باشد، عمکرد نوآورانه سازمان و تعاملات کارکنان را بهبود می سازد.
  • کارمند فقط یک کارمند در سازمان رسانه ای نیست… او باید عضو یک خانواده باشد… خانواده ای منسجم و دلسوز
  • یکی از عوامل اساسی موفقیت سازمان رسانه ای، تصویر ذهنی مخاطب نسبت به سازمان رسانه ای و خدمات و محصولات آن است؛ پس برندینگ جایگاه ویژه ای دارد.
  • رهبری سازمان رسانه ای، نقش کلیدی در جاری سازی اعتماد میان کارکنان دارد.
  • تحولات درونی سازمان، و همچین بیرونی سازمان باید به طور مستمر رصد شود تا به موقع و درست از فرصت های نو استفاده شود.

 

 

افشین امیدی و محمدجواد شکوری مقدم (بنیانگذار و مدیر عامل شرکت صبا ایده)

 

امیدوارم این گزارش برای شما مفید بوده باشد اگر چه به علت کمبود وقت، نتوانستم بسیاری از نکات دیگر را در گزارش ذکر کنم.

افشین امیدی/ دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت رسانه دانشگاه تهران

یک دیدگاه

  1. تجربه جالبی بود.
    بسیار استفاده کردیم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*