تعریف سازمان های رسانه ای

برای سازمان‌ها تعاریف متفاوتی در منابع بیان شده است اما در مجموع می‌توان گفت که سازمان‌ها ماهیت اجتماعی دارند، هدف‌مدارند، ساختار آن‌ها به صورت خردمندانه طراحی و فعالیت‌های آن‌ها در قالبی نظام‌مند هماهنگ شده است و در نهایت، با محیط بیرونی پیوند خورده و در تعامل هستند. جامعه یک واحد سازمانی است که زندگی سازمانی شده را به شکل‌ها و انواع گوناگونی در آن لمس می‌کنیم؛ از شیری که مصرف می‌کنیم تا ماشینی که سوار می‌شویم با سازمان‌های گوناگونی روبه‌رو می‌شویم که اگر واقع‌بینانه نگاه کنیم، زندگی بدون آن‌ها تصورناپذیر است. عملاً برای مشاهده این پدیدۀ یعنی سازمان‌ها، به گردش علمی نیازی نمی‌بینیم زیرا آن‌ها ما را احاطه کرده‌اند. ریچارد ال دف معتقد است: سازمان‌ها به‌رغم تفاوت‌های ظاهری فراوانی که دارند به دلیل خصلت و ذات آن‌ها ویژگی‌ها و وجوه مشترکی نیز دارند: سازمان ۱) نهاد اجتماعی است. ۲) دارای هدف است. ۳) ساختار آن آگاهانه طراحی شده و سیستمی فعال و هماهنگ دارد. و ۴) با محیط خارجی ارتباط دارد (ریچارد ال. دف، ۱۳۷۷: ۱۹). به طور کلی، مطالعه سازمان‌ها به عنوان یک هنر در تجزیه وتحلیل و درک مسائل گوناگون کمک خواهد کرد چون سازمان‌ها ”مینیاتوری از جامعه“ هستند. در حقیقت درسازمان‌ها فرایندی‌ نظام‌‌یافته‌ از روابط‌ متقابل‌ افراد را برای‌ دست‌ یافتن‌ به‌ هدف‌های‌ معین‌ جستجو می‌کنیم.

در میان طیف وسیعی از سازمان‌هایی که بر زندگی فردی و اجتماعی مردم تأثیرگذارند، سازمان‌های رسانه‌ای نقش پررنگی در زندگی روزانه هر فرد ایفا می‌کنند. رسانه‌ها طی سال‌های متمادی به صنعتی عظیم، ثروتمند و پرقدرت بدل شده‌اند. اکنون، از قرارگیری تحت نفوذ فراگیر رسانه‌ها گریزی نیست. چه به دنبال خبر باشیم و چه در جست‌وجوی اطلاعات و سرگرمی، نیمی از ساعات بیداری ما به مصرف محتوای تولید شده رسانه‌ها سپری می‌شود. سازمان‌های رسانه‌ای، سازمان‌هایی هستند که به تولید و انتشار محصول رسانه‌ای (خبر، فیلم، بازی‌های رایانه‌ای و از این قبیل) می‌پردازند و معمولاً با هدف تأثیرگذاری بر افکار عمومی جامعه فعال هستند. ویژگی‌های سازمان‌های رسانه‌ای عبارت‌اند از: ۱) گستره بالای فعالیت‌ها و، به تبع آن، پیچیدگی بیشتر، ۲) داشتن تنوع محصولات، ۳) وابستگی زیاد به محیطی با تنوع مشتری، ۴) اداره رسانه‌ها به دست نخبگان اطلاعاتی، ۵) نظارت بر محیط و بسیج افکار عمومی، ۶) پویا و متحول بودن محیط پیرامون رسانه، ۷) تنوع و دگرگونی محیط عملیاتی سازمان رسانه‌ای در مقایسه با سایر سازمان‌ها، ۸) در معرض ارزیابی دائمی بودن از سوی مشتریان، ۹) اهمیت مدیریت زمان در این نوع سازمان‌ها، ۱۰) جامعیت محصولات رسانه‌ای به تبع تنوع مشتریان، ۱۱) ماهیت هنری­ صنعتی سازمان‌های رسانه‌ای، و ۱۲) تجربی بودن محصولات سازما‌ن‌های رسانه‌ای (خصیصه غیر مادی بودن آن‌ها). محصولات رسانه‌ای تجربی هستند؛ ارزش آن‌ها از خصیصه غیر مادی بودن و خاصیت مالکیت معنوی، پیام‌ها و داستان‌هایی که در خود دارند و نمادهایی که به وسیله آن‌ها در ادراک، تجربه و احساس تغییر ایجاد می‌کنند ناشی می‌شود. همچنین، سازمان رسانه‌ای در نظام اقتصادی بازرگانی، هویتی برای محصول خود خلق می‌کند که متخصصان بازار، آن را برند می‌نامند. این سازمان‌ها از آنجا که جذب بافت اجتماعی و اقتصادی می‌شوند، نگاه ویژه، مدیریت و برخوردهای متفاوتی را می‌طلبند.

منبع: اینجا

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*