خبر چیست؟

پاسخ به این پرسش که ” خبر چیست؟ ” شاید واضح به نظر برسد: خبر، اتفاقی جدید است. سازمان‌های خبری وظیفه خود را خدمت‌رسانی عمومی می‌بینند؛ بنابراین، خبر از اطلاعاتی ساخته می‌شود که مردم به آن نیاز دارند. اگر به فرهنگ‌های لغت رجوع شود،  “خبر” این گونه توصیف شده است: ” یک گزارش از اتفاقات اخیر یا اطلاعات ناشناخته قبلی “. اما، اغلب رویدادهای هر روزه در دنیا به روزنامه یا آنتن تلویزیون راه پیدا نمی‌کنند. بنابراین، چه چیز باعث می‌شود که یک گزارش ارزش کافی برای چاپ در روزنامه یا انتشار در تلویزیون داشته باشد؟ پاسخ حقیقی این است که خبر بودن به عوامل گوناگونی بستگی دارد (پوتر، ۲۰۰۶). در زمینه مفهوم خبر، محققان حوزه خبری تعاریف متعددی ارائه داده‌اند. برای مثال، خبر رادیو و تلویزیونی را می‌توان به طور عام این‌گونه تعریف کرد: خبر آن است که بینندگان و شنوندگان برای دیدن و شنیدنش، در زمان مناسبی طبق زمان‌بندی برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی، کانال دلخواه‌شان را انتخاب می‌کنند تا آن را به دست بیاورند. خبر چیزی است که سازمان‌ خبری آن را برای «گنجاندن در حافظه مخاطبان»، انتخاب کرده است. در تعریفی دیگر، خبر خصوصیات مشخصی دارد از جمله: قابل اعتماد بودن، بی‌طرف و حاوی اطلاعات مهم بودن که برای شهروندان ارزشمند است. با توجه به بررسی بسیاری از دیدگاه‌ها می‌توان گفت خبر، اطلاعاتی درباره وقایع، اتفاقات و تغییرات حاضر یا اخیر است که مخاطبان خودشان به تنهایی نمی‌توانند به سرعت از آن مطلع شوند و این اخبار نیز برای آن‌ها جالب به نظر می‌آید یا اینکه مخاطبان درباره آن‌، دغدغه‌هایی دارند.

پستمن و پاورز (۱۳۹۲) اشاره کرده‌اند که خبر سرگرمی نیست، بلکه نیاز هر جامعه مردم‌سالار است. در نتیجه، برنامه‌های خبری تلویزیون باید نه تنها آنچه را که مردم می‌خواهند به آنان بدهد، بلکه آنچه را ” لازم دارند، بدانند ” نیز تأمین کند. پستمن و پاورز همچنین تذکر داده‌اند که بسیاری از مردم بر این باورند که خبر همیشه یک جایی هست باید رفت و آن را پیدا کرد در حالی که خبر بیش از آنکه پیدا شود، ساخته می‌شود. بنابراین، پستمن و پاورز ادعا می‌کنند که در پاسخ به این پرسش که «خبر چیست»؟، بیننده باید از باورهای سیاسی و مواضع اقتصادی کسانی که خبر را ارائه می‌دهند، اطلاعاتی داشته باشد. در آن صورت بیننده در موضع بهتری قرار می‌گیرد و بهتر می‌تواند این نظرها را با دیدگاه‌های خود مقایسه کند.

منبع: اینجا 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*