رسانه ها و زندگی اجتماعی (در یک نگاه)

اگر صادقانه نگاه کنیم، متوجه می­ شویم که کل زندگی ما بر پایه ارتباطات بنا شده است. اگر بخواهیم تأثیر این ارتباطات را در زندگی خود بهتر متوجه شویم، باید بدانیم که:

  1. چه ارتباط (هایی) در زندگی ما برقرار شده است؟
  2. علت برقراری این ارتباطات چیست؟
  3. این ارتباطات، چگونه برقرار شده است؟

با تأملی دقیق در پاسخ این پرسش ها به راحتی متوجه خواهیم شد که ارتباطات چهره به چهره، همچون بازی­های کودکان در کنار هم، روابط صمیمی خانوادگی و غیره، دیگر سهم کوچکی از ارتباطات روزمره ما را تشکیل داده است. کما اینکه اینگونه ارتباطات نیز نقش مهمی را در زندگی هرکسی ایفا می­ نماید.

در واقع امروزه این رسانه های اجتماعی، برنامه های تلویزیونی، بازی های ویدئویی و غیره هستند که ساختمان واقعیات اجتماعی زندگی ما را می سازند. به عبارتی بهتر، محتوا، مصرف و کاربرد رسانه است که به ما می گوید به خودمان و دیگران چگونه فکر کنیم؟ چگونه از روابطمان محافظت کرده و یا روابطی جدید را خلق کنیم؟ به بیانی ساده، رسانه ها روی تمام ابعاد زندگی اجتماعی ما انسان ها تأثیرگذارند. با این حال، امری که واضح است آن است که زندگی اجتماعی ما تحت تأثیر همین رسانه ها نیز در حال تحول و دگرگونی می باشد.

رسانه ها هم به صورت نامحسوس و هم به صورت آشکار و وسیع می توانند، تغییراتی را در زندگی اجتماعی ما ایجاد کنند. به طور گسترده این تأثیرات، اول روی خود ما خواهد بود، دوم روی روابط میان فردی ما و در آخر روی زندگی اجتماعی ما اثرگذار خواهد بود.

رسانه با بازشناخت خود ارتباط عمیقی دارد و به ما می گوید که چگونه خودمان را بفهمیم و تجربه کنیم و از آنجا که قسمت مهمی از زندگی اجتماعی هر کسی در خود (Self) او استوار است، لذا رسانه می تواند تأثیر زیادی روی زندگی اجتماعی هر فردی داشته باشد. به بیانی دیگر، مصرف محتوای رسانه ای روی احساسات ما نیز اثر می­ گذارد و باعث بروز یکسری واکنش های احساسی در ما می شود و همین واکنش ها خود زمینه نمایان شدن تأثیرات دیگر رسانه ها خواهد شد.

مسائل مربوط به اخلاق، مشخص خواهد کرد که افراد، پیام های رسانه ای را چگونه انتخاب می کنند و یا افراد به پیام های رسانه ای چگونه پاسخ می دهند؟ قابل توجه است که خود این نمایش های رسانه ای نیز روی احساسات اخلاقی افراد نیز تأثیرگذار است. در ادامه این بحث می توان به مقوله معنویت اشاره کرد یعنی این که پیام های مثبت رسانه ای چگونه می تواند به زندگی اجتماعی ما شکل مناسبی دهد و به آن التیام یا الهام ببخشد؟

یکی از تأثیرات دیگر رسانه ها، نقش آن در ادراکات ما از افرادی است که ممکن است روزانه با آن ها سروکار داشته باشیم. نمایش های رسانه ای از افراد و نژادها و قومیت های گوناگون، مرد و زن، و دیگر گروه های اجتماعی، ممکن است دیدگاه بینندگان را نسبت به آنان تغییر دهد و از این بابت پتانسیل زیادی را برای گردهم آوردن مردم کنار یکدیگر خواهد داشت.

رسانه ها تاکنون وسیله ای بوده اند که از طرفی افراد خانواده را کنار یکدیگر جمع کرده تا با هم بخندند (مثل برنامه کمدی تلویزیونی) و از طرفی دیگر توانسته افراد خانواده را از یکدیگر جدا سازد (مانند برخی از رسانه های اجتماعی).

تأثیرات رسانه ها تنها به روابط مردم با یکدیگر منتهی نمی شود بلکه رسانه ها ارتباطی را میان بینندگان و کاراکترهای رسانه ای نیز برقرار می سازد و از این بابت باعث می شود که روابط فرا اجتماعی نیز پدید آید.

 

توجه: استفاده از مطالب بالا فقط با ذکر منبع لینک دار، بلامانع می باشد.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*