رسانه و اشتراک گذاری های اجتماعی

یکی از راه هایی که احساس مخاطب با مصرف رسانه ای او، همراه می شود و همچنین این امر باعث عمیق و غنی شدن زندگی اجتماعی او می شود، نیز اشتراک گذرای اجتماعی (Social sharing) نام دارد.

اگرچه اشتراک گذاری اجتماعی اطلاعات از طریق رسانه ها، یکی از بنیادی ترین مدل های اثرات رسانه ای می باشد اما در پژوهش های ابتدایی نقش احساس مخاطبان در این فرآیند در نظر گرفته نشده است.

ادبیات پژوهشی در این حوزه، نشان می دهد که مردم یک نیاز ذاتی برای افشای تجارب احساسی خود به دیگران دارند و این موضوع نیز در بسیاری از فرهنگ ها و قومیت ها به اثبات رسیده است.

تحقیقات نشان داده اند که هرچقدر شدت این تجارب احساسی افراد بیشتر باشد، آن ها تمایل بیشتری نیز برای افشای اطلاعات خود پیدا می کنند. در رابطه با این نیاز در افراد، تبیین های چندگانه ای ارائه شده است. از جمله این که ما نیاز داریم که تجارب احساسی خود را به کلام تبدیل کنیم تا از این طریق آن ها را بهتر بفهمیم و درک کنیم. یکی دیگر از تبیین ها آن است که از این طریق، اجازه دهیم که دانش تجمعی گروه اجتماعی که در آن قرار داریم توسعه پیدا کند.

به هر حال، منطقی ترین تصور آن است که به احتمال زیاد پیام های رسانه ای نیز منبع ایجاد چنین احساس های اشتراک گذاری اطلاعات در میان افراد می باشند.

البته این اشتراک گذاری ها باعث می شود که تا حدی روی رفتار افراد تأثیر داشته باشد. به عنوان منجر به تغییر رفتار سلامت مردم شود یا منجر به اقدامات سیاسی خاصی شود.

 

توجه: استفاده از مطالب بالا فقط با ذکر منبع لینک دار، بلامانع می باشد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*