رسانه های جدید و بیان احساسات مخاطبان

با توجه به وجود اطلاعات بسیار زیاد در فضای آنلاین، احساس مخاطب نیز در جست و جوی اطلاعت و گزینش محتواهای رسانه ای نقش مهمی را ایفا می کند. اگر نگاهی به انفجار تولید محتوا توسط مخاطبان (مثل یوتیوب) بیندازیم، آنگاه لازم می شود که بدانیم چگونه تجارب احساسی مردم از طریق محتوای تولیدی آنان بیان می گردد؟

به عنوان مثال، وبلاگ نویسی شاید راه نسبتاً سازنده ای برای بیرون ریختن خشم و ناامیدی مخاطب و یا خلق احساس سلامت روانی از طریق پیوند اجتماعی برای او باشد و این هیجان برای بیان احساسات ممکن است تا جایی پیش رود که مخاطب برای بیان آن ویدئویی تولید کند و از طریق سایتی مانند یوتیوب منتشر کند.

این محتواهای تولید شده توسط مخاطبان، نه تنها نشان دهنده احساسات آن ها هستند بلکه، این پیام ها به بخشی از محیط رسانه ای تبدیل خواهند شد و این توان را خواهند داشت که احساسات درون پیام ها را به مصرف کنندگان دیگر منتقل کند و از این طریق ممکن است همبستگی گروه های اجتماعی افزایش پیدا کند چرا که احساسات مشترک آن ها می تواند منجر به تقویت یک سری عقاید و جهان بینی ها شود.

اخیراً علاقه های پژوهشی به این سمت رفته است که نقش رسانه های اجتماعی را در تخطی های عمومی بررسی کنند که این تخطی ها نیز باعث ایجاد یک سری اقدامات سیاسی در مردم شده است. (در این رابطه می توان در ایران، به هماهنگی مردم در رسانه های اجتماعی برای نخریدن پراید اشاره کرد). البته رسانه های اجتماعی نیز در ایجاد یک سری از تظاهرات نیز علیه برخی سازمان ها نقش پر رنگی داشته اند که این موضوع هم مورد علاقه پژوهشگران رسانه ای قرار گرفته است.

 

توجه: استفاده از مطالب بالا فقط با ذکر منبع لینک دار، بلامانع می باشد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*