رسانه، اینترنت، نوجوانان و هویت

پیشنهاد می شود قبل از خواندن این متن، مقدمه ای بر ادبیات نظری هویت انسان را مطالعه فرمایید

 

افراد پیوسته برای دستیابی به یک حس پایدار از خودشان (خود ادرکی پایدار)، در تلاشند. این هدف نیز مشخصاً در دوره نوجوانی اهمیت دوچندانی دارد. چرا که در این دوره افراد خواستار یک استقلال روانی نیز هستند. در دوره نوجوانی هست که نقش های جنسیتی جامعه، پذیرش بدن خود، آشنایی به مفاهیم قومیتی جامعه و غیره، به طور برجسته مطرح می شوند. بدین منظور نیز اصطلاح خود اکتشافی مطرح می شود؛ یعنی فرآیند جست و جو، کشف و تصمیم گیری در مسائل مرتبط با این دوره همچون سبک زندگی، روابط، ارزش های مذهبی سیاسی و شغل آینده.

امروزه رسانه، فرصت های فراوانی را برای جمع آوری اطلاعات به منظور خود اکتشافی فراهم می سازد. با این حال، خود اکتشافی به طور معمول، نوعی فعالیت اجتماعی است که از طریق تعاملات با پدر و مادر، معلمان، و به طور مخصوص با همسالان (کسانی که به طور یکسان با چالش هایی مشابه روبه رو هستند) صورت می گیرد.

به طور کلی، نوجوانان، فرآیند خود اکتشافی را از طریق دو فرآیند ارائه خود (Self-presentation) و افشای خود ( Self-disclosure) تسهیل می کنند.

  1. ارائه خود: نمایش گزینشی از صفات شخصی خود به دیگران؛ یعنی به همان نحوی که فرد دوست دارد که دیگران او را بشناسند
  2. افشای خود: آشکار سازی جنبه های واقعی خود به دیگران (آشکار سازی همان چیزی که هستیم)

تحقیق مربوط به تأثیر رسانه بر هویت، با ظهور اینترنت و سایت های شبکه های اجتماعی، افزایش چشمگیری پیدا نمود. قابل توجه است که طبق آمار، سایت فیسبوک از لحاظ تعداد کاربران، سومین کشور بزرگ دنیا محسوب می شود. همزمان به امکان خلق صفحات آنلاین شخصی، افراد همواره با این سؤال حیاتی روبه رو می شوند که ما چه کسی هستیم و می خواهیم دیگران از ما چه ادراکی داشته بانشد؟ افراد با عضویت در گروه های آنلاین می توانند تعلق خودشان را به آن گروه نشان دهند (به عنوان مثال با لایک کردن صفحه حزب دموکرات ها در فیسبوک).

در نسخه های اولیه گروه های اجتماعی آنلاین، مشارکت افراد به صورت گمنام صورت می گرفت و برای همین می توانستند هویت های مختلفی را تجربه کنند (به عنوان مثال در چت روم ها یک پسر به جای یک دختر نقش بازی می کرد). اما در شبکه های آنلاین امروز، این گمنامی ها دیگر به ندرت اتفاق می افتد.

یافته های پژوهش ها، نشان می دهد که سایت های شبکه های اجتماعی، به عنوان رسانه هایی هستند که افراد از طریق آن، خود واقعی را بیش از خود ایده آل به نمایش می گذارند و در برخی پژوهش های دیگر اشاره شده است که ، افراد از طریق ارتباطات آنلاین، نسبت به ارتباطات چهره به چهره توانایی بیشتری برای بیان خود حقیقی دارند. با این حال، برخی از پژوهش های تجربی، ادعا کرده اند که در رسانه های اجتماعی همچون فیسبوک، افراد راحت تر خود ایده آل و خود بایستی را نسبت به خود واقعی نشان می دهند.

 

توجه: استفاده از مطالب بالا فقط با ذکر منبع لینک دار، بلامانع می باشد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*