رسانه و معنویت

اگرچه اکثر پژوهش های رسانه ای روی اثرات منفی رسانه ها همچون رفتار خشونت آمیز، کلیشه سازی، تضاد داخلی گروه، اعتیاد و غیره انجام شده است؛ رسانه ها می توانند همچنین به عنوان ابزاری به منظور خود افزایشی، توسعه اجتماعی و یک حس پیوندیافتگی در نظر گرفته شود.

رسانه ها می توانند در ارتقای ارزش هایی همچون کرامت، عشق، شفقت، احترام، تاب آوری و حق شناسی نقش داشته باشند.

رسانه می تواند کمک کند که ما به فراسوی وجود دنیوی خود رفته تا دایره تعلقات خود را گسترش دهیم، تا انسانیت را در حالی ببینیم که به همه گوناگونی ها احترام می گذارد، تا زیبایی و هیبت طبیعت را ستایش کنیم و تا این که ما را قادر سازد که تجارب متعالی داشته باشیم.

میلیون ها انسان در سراسر جهان در جست و جوی انواع محتواهای رسانه ای معنوی هستند. سایت های آنلاین برای مراقبه، کانال های تلویزیونی معنوی، آهنگ های تکان دهنده روحی، کتاب های نوشته شده توسط رهبران معنوی، فیلم های معنادار، برنامه های معنوی موبایلی و غیره، از راه هایی هستند که معنویت با رسانه ها همراه شده است. در اینجا، دنیای واقعی با دنیای رسانه ای و همچنین دنیای مادی با دنیای تقدیس ها در راه های جالبی ترکیب شده است.

بر خلاف خیلی از پیام های معنوی محور در دنیای رسانه ای، پژهش های بسیار کمی در این حوزه صورت گرفته است تا آنجا که پاروت (۲۰۱۴) این حوزه را یک “فراموشی جمعی” نامیده است.

 

توجه: استفاده از مطالب بالا فقط با ذکر منبع لینک دار، بلامانع می باشد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*