رشته مدیریت رسانه چیست؟ (۱)

با سلام خدمت همه مخاطبان عزیز

در این نوشته سعی دارم که به زبان ساده و با استفاده از تجربیات شخصی خودم رشته مدیریت رسانه را معرفی کنم

توجه داشته باشید که مباحثی که مطرح می کنم فقط و فقط بیان کننده نظر شخصی اینجانب می باشد که البته بی تأثیر از مطالعاتی که داشتم نیست. در آینده با استفاده از تجارب بیشتر، در قسمت های مختلف، این رشته را بیش از بیش تشریح خواهم نمود .

اول. مدیریت رسانه ارتباطات یا علوم فرهنگی نیست: گرچه قبول دارم این مسائل در حوزه رسانه روی مسائل مدیریت رسانه اثرات زیادی دارند اما باید بگم که خود مسائل ارتباطات یا مباحث فرهنگی در رشته مدیریت رسانه هدف نیستند بلکه وسیله ای هستند برای شناخت بهتر ابعاد مختلف در حوزه مدیریت رسانه.

دوم. مدیریت رسانه، روزنامه نگاری نیست: گرچه یکی از مسائل مهم که در رشته مدیریت رسانه بحث سازمان های خبری می باشد اما به قول یکی از اساتید روزنامه نگاری با روزنامه داری کاملا متفاوت است.

سوم. مدیریت رسانه در سه بحث خرد، میانی و کلان قابل بررسی است. منظور از سطح خرد شاید کارکنان سازمان های رسانه ای، کسب و کارهای کوچک و غیره  باشد. سطح میانی شاید به مسائل سازمان هایی همچون صدا و سیمای استان ها، سازمان های رسانه ای بزرگ دیگر و غیره می پردازد. سطح کلان نیز دغدغه ای همچون سیاستگذاری رسانه ای در حوزه کلان دارد. (شاید دسته بندی مناسبی نکرده باشم)

چهارم. در این رشته چه کسانی موفق هستند؟ کسانی که بتوانند علاوه بر حوزه رسانه، تسلط خوبی روی دروس مدیریتی همچون مدیریت استراتژیک، منابع انسانی، رفتار سازمانی و غیره پیدا کنند.

پنجم. خیلی ها از بازار کار این رشته می پرسند. بنده شخصاً، این سؤال را در رابطه با هر رشته ای، بسیار غیر حرفه ای می دانم و عموماً پاسخ خاصی را به این گونه سؤال ها نمی دهم. بنده عقیده دارم، کسی که دغدغه درس خوانی، کسب علم و اگاهی دارد دودوتا چهارتای بازاری برای آن نمی کند.

 

موفق باشید

این داستان ادامه دارد….

یک دیدگاه

  1. سلام، ممنون از اینکه وقت می گذارید.
    آقای امیدی اگـــر امکانش هست و فرصت داشتید ممنون میشم لیست دروس رشته مدیریت رسانه (در دانشگاه تهران و دانشگاه علامه طباطبایی) بر روی ساییتون بذارید.
    آخه شندیم علی الظاهر در لیست ارائه دروس این دو دانشگاه تفاوت هایی است
    سپاس