رشته مدیریت رسانه چیست؟ (۲)

قبل تر پستی تحت عنوان «رشته مدیریت رسانه چیست؟ (۱)» منتشکر کردم و سعی کردم برخی از اشتباهات متداول در مورد ماهیت این رشته را شرح دهم.

خوشبختانه یا متاسفانه نوع نگاهی به حوزه مدیریت رسانه در دانشگاه های مطرح دنیا به آن است، ماهیت کسب و کاری سازمان های رسانه ای است. اکثر مقالات روز دنیا در حوزه مدیریت رسانه به دنبال آن هستند که برای سازمان های رسانه ای امروز، چه بیزینس مدل هایی مناسب است؟ تفکر استراتژیک در موفقیت شرکت چه تأثیری دارد؟ استراتژی های رقابتی مناسب برای شرکت های رسانه ای کدامند؟ کارآفرینی های رسانه ای تحت چه شرایطی موفق خواهند شد؟ و غیره ….

به عبارتی بهتر محققان مدیریت رسانه ای در دنیا به دنبال آن هستند تا از طریق قاب ها و تئوری های گوناگون، به نحوی برای شرکت های رسانه ای (Media Firms) مدل مزیت رقابتی طراحی کنند. شاید برخی از شما خوانندگان عزیز مطرح کنید که یعنی مباحث فرهنگی و (حتی سیاسی)‌در مدیریت رسانه جایگاهی ندارد؟‌ به عقیده من، آشنا بودن با این مباحث کمک بسیار زیادی برای تحلیل های دقیق و عمیق خواهد کرد اما اگر تنها این مباحث هدف محقق باشد، رشته های دیگری شاید برای او مناسب تر باشند؛ چرا که در این صورت رشته مدیریت رسانه دیگر معنای خاصی پیدا نمی کند.

به قول یکی از اساتید دانشگاه تهران، اگر مدیریت رسانه همان ارتباطات و فرهنگ بود پس مدیریت رسانه دیگر چیست؟

به قول یکی دیگر از اساتید دانشگاه تهران، یادمان باشد که مدیریت رسانه از دل کارهای پژوهشی اساتید بزرگ دنیا در حوزه اقتصاد خروش کرد.

 

اگر نظری در این رابطه داشتید خوشحال می شوم در همین پست دیدگاه خود را بگذارید.

پیروز باشید// افشین امیدی

 

7 دیدگاه ها

  1. سلام آقای امیدی.
    میخواستم از شما بپرسم ک :
    من اگر بخواهم در جامعه ی خودم در صدد ایجاد موج نسبت به یک موضوعی باشم
    ایا میتوانم با دانستن نظریه های رسانه ای و شناختن رسانه های جمعی و مباحث مربوط به مدیریت رسانه درباره مسئله ای خاص جریان ساز بشوم.
    ایا این اهداف من درباره تاثیر گذاری بر جامعه با استفاده رسانه با ادامه تحصیل من در رشته مدیریت رسانه محقق میشود یا خیر.

    • با سلام. قطعا می شود حتی اگر به طور مشخص در این رشته درس نخوانده باشید. تمام بحث من آن است که این رشته در دنیا با هویت اقتصادی شکل گرفت و در حال تکامل است. مباحث دیگر شاید بتواند در ذیل رشته های دیگر دنبال شود.

    • سلام
      این رشته معجزه نمی کند!
      همه چیز به خود شما بر می گردد. تلاش کنید دنیا را تکان می دهید، تلاش نکنید خودتان را هم تکان نمی دهید.

  2. سلام ایمیلم رو نوشتم
    اگر امکانش هست لطف کنید
    چند مقاله در خصوص مدیریت رسانه برام ارسال کنید

    ممنون میشم

  3. سلام
    نگاه به مدیریت رسانه در ایران با کشورهای دیگر کاملا متفاوت است.
    در ایران مدیریت رسانه را معمولا چگونگی مدیریت یک رسانه از نظر محتوا می بینند درحالی که در کشورهایی که این رشته را به وجود آوردند مدیریت رسانه بیشتر به جنبه های مالی قرار است بپردازد.
    به نظر من، ما باید با توجه به نوع رسانه هایی که در ایران داریم، دنبال مدیریت رسانه برویم. صرف ترجمه از منابع خارجی هیچ دردی از ما دوا نمی کند.
    این رشته در مقایسه با رشته های دیگر اگر نگویم بی منبع، باید گفت خیلی کم منبع است. وقتی این رشته را می خوانید، به شما منابع رشته های ارتباطات و مدیریت را ارائه می دهند! یعنی این رشته در ایران، خودش چیزی برای ارائه ندارد.
    به عنوان فارغ التحصیل مدیریت رسانه، به کسانی که قصد ادامه تحصیل در این رشته را دارند توصیه می کنم اگر فقط میخواهید مدرک بگیرید که هیچ! ولی اگر قصد دارید تا آخر عمرتان با این رشته زندگی کنید باید خودتان به فکر تولید محتوا و علم در این رشته باشید.

  4. سلام .لطفا اگر امکانش هست در مورد انتخاب رشته ارشد و ادامه تحصیل راهنمایی بفرمایید لیسانس کامپیوتر بودم ولی واقع موندم چ رشته ای برای ادامه تحصیل بدم و هدفم تدریس و استاد شدنه ولی نمیدونم از کجت شروع کنم پایه درسی خوبی دارم ولی به رشته خودم علاقه ندارم به تدبیات و هنر خیلی علاقه مندم و رشته پژوهش هنر علاقه دارم.

    • با سلام. راستش در این مورد کمک خاصی از دست کسی بر نمی آید. فقط باید بررسی کنید که علاقه قلبی تان در چه رشته ای هست و همچنین در مورد آن کمی مطالعه و پرس و جو کنید. امیدوارم انتخاب مناسبی داشته باشید. پیروز باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*